Parodos  /   „Užuovėja“
Paroda

„Užuovėja“

2024.04.12–2024.12.31

Parodos dalyviai

Andrius Arutiunian, Vytautas Balčytis, Giulia Crețulescu, Bojana Cvejić & Lennart Laberenz, Vladas Drėma, Ulrik Heltoft, Alexander Kluge, IC-98 & Kustaa Saksi, Mindaugas Lukošaitis, Marianna Maruyama, Petras Mazūras, Domas Noreika, Rita Olšauskienė, Alina Popa, Miljohn Ruperto, Iza Tarasewicz, Gintautas Trimakas, Peter Wächtler, Darius Žiūra, Yen Chun Lin & Gediminas Žygus.

 

PARODOS ATIDARYMO PROGRAMOJE: Florin Flueras, Yen Chun Lin ir Gediminas Žygus

Parodos kuratoriai

Edgaras Gerasimovičius, Virginija Januškevičiūtė

Apie parodą

Pirmoji Sapiegų rūmų paroda siekia prakalbinti istorinio pastato erdvę – naująjį Šiuolaikinio meno centro padalinį Vilniaus Antakalnyje – ir klausia, ką reiškia šiuolaikinio meno atėjimas į šią erdvę būtent dabar. Paroda švelniu, perregimu sluoksniu užkloja iš dalies restauruotą XVII amžiaus architektūrą ir daugybę kartų perpieštas rūmų erdves. Ji primena, kad dabartinį paveldo supratimą formavo daugybė mums žinomų ir nežinomų jėgų bei balsų, ir siekia atspindėti šiandienos Vilnių persmelkusią miesto, geopolitikos, kultūros ir emocinę atmosferą.

 

Parodos pavadinimas „Užuovėja“ nurodo į lotynišką įrašą marmuro lentoje virš pagrindinių rūmų durų,  kuris skelbia, kad „iš griuvėsių pakilę didžiuliai rūmai kare pavargusį ramioje taikoje saugos“. Šį įrašą užsakė Kazimieras Jonas Sapiega, vyriausiasis Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kariuomenės vadas, pasistatydinęs šiuos rūmus kaip reprezentacinę užmiesčio rezidenciją. Rūmų puošyboje itin svarbią vietą užima šlovingos pergalės ir taikos temos, brandžiajam barokui būdinga erdvės choreografija, gausos ir dorybių alegorijos. Visas užmiesčio rezidencijos ansamblis su parku ir vėliau greta jų iškilusiu trinitorių vienuolynu turėjo byloti apie buvusius ir būsimus didžiojo etmono ir jo įtakingos giminės pasiekimus. 

 

Tačiau ūmus pilietinis karas, kilęs kaip tik dėl pasipriešinimo Sapiegų dominavimui, planus sugriovė ir šiam šeimininkui rūmai tarnavo labai trumpai. Nepaisant to, marmuro lentoje įrašytos karo ir gijimo temos lydėjo pastatą visą daugiau nei trijų šimtų metų istoriją. Įvairių šeimininkų ir kariuomenių naudoti Sapiegų reprezentaciniai rūmai yra buvę kovos už valdžią įrankiu, trofėjumi, kovos lauku, kariuomenės barakais ir karo ligonine. Po Pirmojo pasaulinio karo Lenkijos valdžia rūmuose įkūrė akių ligų kliniką, o po Antrojo pasaulinio karo čia veikė karo mokykla, kur sovietų armijos kareiviai mokėsi naudotis priešlėktuviniais radarais. 

 

„Užuovėja“ istoriją pasakoja neįprastu būdu – nevardija kilmingųjų, savininkų, neseka kraujo linija, nepasakoja net apie iškilius dailininkus ir architektus. Vietoje to ji leidžiasi į materijoje įrašytos istorijos ir spekuliatyvių (re)konstrukcijų pasaulį, ieško naujų prasmių architektūroje įkūnytiems afektams. Galbūt šiuolaikinis lankytojas kaip tik ir yra pavargęs nuo karo. Gal čia, šioje parodoje, menininkų užkalbėjimai, meditacijos ir vizijos kuria erdvę pašnekesiui ir užuovėją išbūti situacijose, kuriose būti sunku. Parodos kūriniai pasakoja apie skirtingus išbuvimo būdus. Kone visus juos persmelkia karo ir užuovėjos, ligos ir gijimo, stebuklo ir negandos, pradžios ir pabaigos temos.

 

Tokiu būdu paroda atsigręžia ir į baroką kaip į neišdildomą įspaudą Vakarų kultūroje palikusį laikotarpį. Barokas Vilniuje – kaip ir daug kur Europoje – iškilo po miestą siaubusių karo negandų, gaisrų ir ligų. Tai trapumą, nepastovumą, šviesos ir tamsos kaitą savaip atradusi epocha. Ji gebėjo ir suteikti ypatingą svarbą žmogaus galiai savo rankomis keisti pasaulį, ir nusižeminus priimti žmogui nepavaldžias stichiškas, miesto veidą ir bendruomenes keičiančias jėgas. Baroko išaukštinta negailestingų pokyčių ir dangiškojo pažado drama nepaliauja rezonavusi su vėlesnių laikotarpių gaisrais ir viltimis.

Paroda veiks iki metų pabaigos, per šį laiką papildoma naujais kūriniais ir naujomis jų konfigūracijomis. 



Parodos komanda

Parodos kuratoriai: Edgaras Gerasimovičius, Virginija Januškevičiūtė 

Architektūra: Laura Kaminskaitė, Povilas Marozas

Grafinis dizainas: Goda Budvytytė, Vytautas Volbekas 

Koordinavimas: Povilas Gumbis, Paulius Andriuškevičius

Komunikacija: Denisas Kolomyckis, Aistė Račaitytė, Emilija Filipenkovaitė, Giedrė Ivanova

Vertimai: Paulius Balčytis, Alexandra Bondarev, Julija Matulytė

Techninis įgyvendinimas: Vsevolod Kovalevskij, Antanas Dombrovskij, Almantas Lukoševičius,  Ilona Virzinkevič, Matas Šatūnas

Kalbos redagavimas: Dangė Vitkienė, Gemma Lloyd



Projektą finansuoja: Lietuvos kultūros taryba

Projektą remia: Arc Bucharest rezidencija, Rumunijos nacionalinis kultūros fondas

Informaciniai partneriai: JCDecaux Lietuva, 15min.lt, Echogonewrong.com, Artnews.lt

Tekstų vertimai ir redagavimas: Dangė Vitkienė, Alexandra Bondarev, Gemma Lloyd

 

Andrej Vasilenko nuotrauka

Naudingos nuorodos

  • Paroda „Užuovėja“. Sapiegų rūmai, Vilnius. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Vytautas Balčytis. „Biblioteka. Vilnius“, 1987. Sidabro bromido atspaudas, 11,6 × 18,3 cm. Fotografė: Emilija Filipenkovaitė
  • Vytautas Balčytis. „Biblioteka. Vilnius“, 1987. Sidabro bromido atspaudas, 11,6 × 18,3 cm. Fotografė: Emilija Filipenkovaitė
  • Darius Žiūra. „Lydinys“, 1998 / 2013. Fontanuose surinktos monetos, 15 × 7,5 × 3,75 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Darius Žiūra. „Lydinys“, 1998 / 2013. Fontanuose surinktos monetos, 15 × 7,5 × 3,75 cm. Fotografė: Emilija Filipenkovaitė
  • Darius Žiūra. „Lydinys“, 1998 / 2013. Fontanuose surinktos monetos, 15 × 7,5 × 3,75 cm. Fotografė: Emilija Filipenkovaitė
  • Gintautas Trimakas. „Lumen negative printai“, 2023. Unikalūs atspaudai, autorinė technika, 27,5 × 27,5 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Andrius Arutiunian. „Tu savęs neprisimeni“, 2022. Žalvarinis instrumentas (100 × 600 cm), kabinimo sistema, 2 garso davikliai, 4 garso kolonėlės, multimedijos grotuvas; ir „Nebijok, tuomet!“, 2022. Garsas, trukmė – 60’. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Andrius Arutiunian. „Tu savęs neprisimeni“, 2022. Žalvarinis instrumentas (100 × 600 cm), kabinimo sistema, 2 garso davikliai, 4 garso kolonėlės, multimedijos grotuvas; ir „Nebijok, tuomet!“, 2022. Garsas, trukmė – 60’. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Domas Noreika. „Restauratoriaus vaizduotės stalas“, 2024. Įvairios natūralios medžiagos, ąžuolo mediena, stiklas. Dydis kintamas. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Domas Noreika. „Restauratoriaus vaizduotės stalas“, 2024. Įvairios natūralios medžiagos, ąžuolo mediena, stiklas. Dydis kintamas. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Domas Noreika. „Restauratoriaus vaizduotės stalas“, 2024. Įvairios natūralios medžiagos, ąžuolo mediena, stiklas. Dydis kintamas. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Domas Noreika. „Restauratoriaus vaizduotės stalas“, 2024. Įvairios natūralios medžiagos, ąžuolo mediena, stiklas. Dydis kintamas; ir Marianna Maruyama. „Smilkalų laikrodis“, 2024. Keramika, įvairios augalinės kilmės medžiagos. Dydis kintamas. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Domas Noreika. „Restauratoriaus vaizduotės stalas“, 2024. Įvairios natūralios medžiagos, ąžuolo mediena, stiklas. Dydis kintamas (pirmame plane); ir Iza Tarasewicz. „Nesustojančios procesijos IV“, 2022. Oksiduotas plienas, žalvaris, javai, viela. 3 segmentai. Dydis kintamas (antrame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Peter Wächtler. „Tarytum rūmai“, 2022. Videofilmas, garsas, trukmė – 33’35” (pirmame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Peter Wächtler. „Tarytum rūmai“, 2022. Videofilmas, garsas, trukmė – 33’35” (pirmame plane); ir Miljohn Ruperto. „Janas“, 2013. Skaitmeninė animacija, garsas, trukmė – 3’30” (antrame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Miljohn Ruperto. „Janas“, 2013. Skaitmeninė animacija, garsas, trukmė – 3’30”. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Miljohn Ruperto. „Janas“, 2013. Skaitmeninė animacija, garsas, trukmė – 3’30”. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Miljohn Ruperto ir Ulrik Heltoft. Iš serijos „Voiničiaus botaninės studijos“, 2013–2014: „Pavyzdys 33r Leto“ ir „Pavyzdys 30v Leto“. Sidabro želatinos atspaudai, 50 × 40 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Miljohn Ruperto ir Ulrik Heltoft. Iš serijos „Voiničiaus botaninės studijos“, 2013–2014: „Pavyzdys 02r Jaro“, „Pavyzdys 65v Podzim“ ir „Pavyzdys 93v Podzim“. Sidabro želatinos atspaudai, 50 × 40 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Bojana Cvejić ir Lennart Laberenz. „…nedrebinant kinkų / steve paxton“, 2013. Dviejų ekranų videoinstaliacija, garsas, trukmė – 18’ ir 4’43”. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Bojana Cvejić ir Lennart Laberenz. „…nedrebinant kinkų / steve paxton“, 2013 Dviejų ekranų videoinstaliacija, garsas, trukmė – 18’ ir 4’43”. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Ledonešis“, 2020–2023. Mišri technika, 67 × 50 × 60 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Ledonešis“, 2020–2023. Mišri technika, 67 × 50 × 60 cm (pirmame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Ledonešis“, 2020–2023. Mišri technika, 67 × 50 × 60 cm (pirmame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Alina Popa. Iš serijos „Valios kvadratas meilės kvadrate“, 2018–2019. Piešiniai, piešti užrašų knygelėse užsimerkus, pasidėjus knygelę ant krūtinės, 14 × 9 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Alina Popa. Iš serijos „Valios kvadratas meilės kvadrate“, 2018–2019. Piešiniai, piešti užrašų knygelėse užsimerkus, pasidėjus knygelę ant krūtinės, 14 × 9 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Alina Popa. Iš serijos „Valios kvadratas meilės kvadrate“, 2018–2019. Piešiniai, piešti užrašų knygelėse užsimerkus, pasidėjus knygelę ant krūtinės, 14 × 9 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Gintautas Trimakas. „Lumen negative printai“, 2023. Unikalūs atspaudai, autorinė technika, 27,5 × 27,5 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. 2019–2024 metais sukurtų skulptūrų serija. Mišri technika. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. 2019–2024 metais sukurtų skulptūrų serija. Mišri technika. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Istorija yra košmaras, iš kurio tu niekada nepabusi“, 2023. Mišri technika, 58,5 × 49 × 29 cm, sienojas: 102,3 × 29 × 25,5 cm (pirmame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Istorija yra košmaras, iš kurio tu niekada nepabusi“, 2023. Mišri technika, 58,5 × 49 × 29 cm, sienojas: 102,3 × 29 × 25,5 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Istorija yra košmaras, iš kurio tu niekada nepabusi“, 2023. Mišri technika, 58,5 × 49 × 29 cm, sienojas: 102,3 × 29 × 25,5 cm (fragmentas). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Dvigubos lenktynės“, 2020. Mišri technika, 27 × 20 × 37 cm, sienojas: 102 × 28,5 × 23,5 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Petras Mazūras. „Pilėnas“, 2019–2024. Mišri technika, 43 × 33 × 24 cm, sienojas: 89 × 27,5 × 24 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Giulia Crețulescu. „Viršukalnė“, 2022. Tekstilė, plienas, 140 × 100 cm; ir „Visiškas kūno padengimas“, 2024. Tekstilė, 100 × 70 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Giulia Crețulescu. 2022–2024 metais sukurtų darbų serija. Tekstilė, plienas (pirmame plane, kairėje). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Iza Tarasewicz. „Nenumatytų atvejų grupė IV“, 2022. Plienas, javai, viela. Dydis kintamas. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Rita Olšauskienė. „Be pavadinimo“, 2000–2003. Aliejus ant drobės, 100 × 100 cm (pirmame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Iza Tarasewicz. „SUPERGALIA“, 2024. Žalvaris, 60 x 30 x 30 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Iza Tarasewicz. „Nesustojančios procesijos IV“, 2022. Oksiduotas plienas, žalvaris, javai, viela. 3 segmentai. Dydis kintamas; ir „Geltonoji anglis“, 2016/2022. Ochra, medis. Dydis kintamas. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Iza Tarasewicz. „Nesustojančios procesijos IV“, 2022. Oksiduotas plienas, žalvaris, javai, viela. 3 segmentai. Dydis kintamas (fragmentas); ir „Geltonoji anglis“, 2016/2022. Ochra, medis. Dydis kintamas. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Vytautas Balčytis. „Sariai“, 2005. Sidabro bromido atspaudas, 12 × 18 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Vytautas Balčytis. „Sariai“, 2005. Sidabro bromido atspaudas, 12 × 18 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Vytautas Balčytis. „Kiduliai“, 2005. Sidabro bromido atspaudas, 13,7 × 20,5 cm; ir „Justiniškės“, Vilnius, 2001. Sidabro bromido atspaudas, 12,2 × 18,2 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Mindaugas Lukošaitis. Iš ciklo „Vilnius grafito dulkėse“, 2022. Skaitmeniniai atspaudai, 21 × 21 cm (pirmame plane). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Mindaugas Lukošaitis. Iš ciklo „Vilnius grafito dulkėse“, 2022. Skaitmeniniai atspaudai, 21 × 21 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Mindaugas Lukošaitis. Iš ciklo „Vilnius grafito dulkėse“, 2022. Skaitmeniniai atspaudai, 21 × 21 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Mindaugas Lukošaitis. Iš ciklo „Vilnius grafito dulkėse“, 2022. Skaitmeniniai atspaudai, 21 × 21 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Vladas Drėma. „Gaisras Vilniuje 2222“, 1928. Akvarelė, 27 × 22,8 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Rita Olšauskienė. „Marijos sapnas“, 2003. Aliejus ant drobės, 90 × 120 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Rita Olšauskienė. „Be pavadinimo“, 1993. Aliejus ant drobės, 79 × 79 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Marianna Maruyama. „Smilkalų laikrodis“, 2024. Keramika, įvairios augalinės kilmės medžiagos. Dydis kintamas (fragmentas). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Marianna Maruyama. „Smilkalų laikrodis“, 2024. Keramika, įvairios augalinės kilmės medžiagos. Dydis kintamas (fragmentas). Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Marianna Maruyama. „Atimties menai“, 2024. Kararos marmuras, 63 × 44 × 77 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Marianna Maruyama. „Atimties menai“, 2024. Kararos marmuras, 63 × 44 × 77 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Marianna Maruyama. „Atimties menai“, 2024. Kararos marmuras, 63 × 44 × 77 cm. Fotografas: Andrej Vasilenko
  • Sapiegų rūmai. Fotografas: Andrej Vasilenko
Parodos žemėlapis ir kūrinių aprašymai Interviu su kuratoriais Radio Vilnius Homo cultus. Iš balkono

Projektą finansuoja