Stilizuotas Giacomo Puccini operos koncertas
Atlikėjai:
Turandot – Julija Karaliūnaitė
Kalafas – Vitaliy Kovalchuk (Italija / Ukraina)
Liu – Monika Kučinska
Timūras – Konstantin Toman
Pasakotojas – Mindaugas Valiukas
Fortepijonas – Raminta Lampsatytė
Arfa – Viktorija Smailytė
Gegužės mėnesį į Sapiegų rūmus grįžta „Operos šerdis“, kviečianti klausytojus išgyventi karštos neapykantos ir netikėtos meilės dramą Kinijos imperatoriaus rūmuose. Giacomo Puccini (1858–1924) paskutinė opera „Turandot“ liko nebaigta – kūrinį užbaigė kompozitorius Franco Alfano, o jos premjera įvyko 1926 metais. Opera sukurta XX a. pradžioje – diktatorių iškilimo, politinių perversmų, bręstančių didžiųjų karų nuojautos ir globalizacijos pradžios laikotarpiu. Epochos ženklai atsispindi ir to laikmečio kūryboje.
„Turandot“ siužetas paremtas senovės persų pasaka, kurią perrašė Friedrichas Schilleris to paties pavadinimo dramoje. Šioje istorijoje veikia trys stiprūs prototipai – Diktatoriaus, Fanatiko ir Kankinio. Kuris veikėjas įkūnija kurią iš šių figūrų – paliekama spręsti žiūrovui.
„Operos šerdies“ koncepcija yra unikali. Sutrumpintą operos siužetą papildo naujas personažas – pasakotojas, kuris pristato veikėjus, aiškina siužetą ir tampa lygiaverčiu solistų partneriu. Toks kamerinis koncertinis operos atlikimas remiasi Vokietijoje populiaria opera concisa (opera glaustai) tradicija, suteikiančia galimybę iš naujo pažinti operą ir atrasti jos magiją. Šiuolaikinė pagarbi klasikinės operos interpretacija leidžia žiūrovams iš arti patirti operos esmę klausantis svarbiausių arijų, ansamblių ir sekant pagrindines siužeto bei emocijų linijas.
„Turandot“ koncertas Sapiegų rūmuose bus išskirtinė galimybė išgirsti tenorą Vitaliy Kovalchuką. Gimęs Ukrainoje jis 2009–2012 m. studijavo Milano G. Verdi konservatorijoje ir nuo to laiko gyvena Italijoje. Solistas dainuoja ne tik Italijos teatruose, bet ir tarptautinėse scenose – Šiaurės Makedonijoje, Kroatijoje, Slovėnijoje, Azerbaidžane, Čekijoje, Pietų Korėjoje, Lenkijoje. Jo repertuare – pagrindiniai spinto tenoro vaidmenys Giuseppe’ės Verdi, Giacomo Puccini, Ruggero Leoncavallo operose. Kovalchukas dalyvauja prestižiniuose festivaliuose, tarp kurių – „Arena di Verona“ ir „Festival Puccini“ Torre del Lago. Kovo mėnesį jis atliko Kalafo vaidmenį Nyderlanduose, kur apie jo pasirodymą buvo rašoma: „Vitaliy Kovalchukas turi nuostabų spinto balsą su labai aukštais obertonais. Jis įspūdingai atliko aukštą Do mįslės scenos pabaigoje, o jo arija „Nessun dorma“ buvo tikrai nuostabi. Fantastiškas dainininkas!“
Turandot vaidmenį atliks sopranas Julija Karaliūnaitė, kurios repertuare – pagrindiniai spinto soprano vaidmenys: Adriana Lecouvreur, Rusalka, Tatjana. Šiuos vaidmenis ji yra atlikusi Estijoje ir Izraelyje. Šiuo metu solistė ruošiasi Amilcare’ės Ponchielli operos „Lietuviai“ naujam pastatymui Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre (LNOBT).
Tarp solistų – ir du jauni talentai. Liu partiją atliks stipraus balso savininkė Monika Kučinska, nuo 2019 m. bendradarbiaujanti su „Vilnius City Opera“. Ji dainavo operose „E-Carmen“, „Pikų dama“, „Toska“, „Faustas“, „Trubadūras“ ir „Visos jos tokios“. Taip pat ji laimėjo XIX Vincės Jonušaitės-Zaunienės konkursą Lietuvoje ir IV tarptautinį muzikos konkursą „Su muzika per Europą“ (Lietuva–Italija). 2015 m. debiutavo kaip aktorė spektaklyje „Meistriškumo pamoka“ (apie Maria Callas) Valstybiniame Vilniaus mažajame teatre.
Kalafo tėvo Timūro vaidmenį įkūnys bosas Konstantinas Tomanas, debiutavęs Narvos operos festivalyje Estijoje, o šiemet pirmą kartą pasirodysiantis LNOBT scenoje.
Prie fortepijono – Raminta Lampsatytė, žymi muzikos profesorė, viena geriausių vokalo pedagogių Europoje, jaunųjų talentų globėja, įvairių festivalių organizatorė ir opera concisa koncepcijos pradininkė Hamburge. Šiuo metu ji dirba pianiste LNOBT.
Arfininkė Viktorija Smailytė studijavo Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, taip pat tobulinosi Italijoje ir Norvegijoje. Dalyvavo įvairiuose festivaliuose ir kamerinės muzikos koncertuose Stokholme, Osle, Belfore, grojo 20 arfų orkestre „Ventaglio d’Arpe“ (Italija). Šiuo metu muzikė dirba Kauno simfoniniame orkestre ir Kauno muzikiniame teatre.
Pasakotojo vaidmenį atliks poetas, dramaturgas, aktorius Mindaugas Valiukas.
Operos siužetas
Kinijos imperatoriaus dukra, gražuolė Turandot, tiki, kad joje įsikūnijusi prieš tūkstančius metų svetimšalių žiauriai išniekintos jos prosenelės siela. Apsėsta minties, kad yra išrinktoji ir nežemiškoji būtybė, Turandot nekenčia visų vyrų ir siekia jiems atkeršyti. Kiekvienas, norintis tapti jos vyru, privalo įminti tris mįsles – nesėkmė reiškia mirtį budelio rankose. Nors daugelis jaunikių jau žuvo, tai neatbaido bepročių. Tremtyje gyvenantis Kalafas, nuversto totorių chano Timūro sūnus, tampa persų princo egzekucijos liudininku. Tačiau, apakintas Turandot grožio, jis nusprendžia siekti jos rankos. Nei tėvas, nei jį mylinti tarnaitė Liu, nei ministrai, nei pats imperatorius nesugeba jo perkalbėti.
Kalafui pavyksta įminti Turandot mįsles, tačiau princesė atsisako tekėti. Paslaptyje laikęs savo vardą Kalafas sutinka mirti, jei Turandot jį atspės. Princesė, kovodama su dviprasmiškais jausmais svetimšaliui, bet kokia kaina siekia išsiaiškinti jo vardą. Nenorėdama likti nugalėta ji įsako sužinoti nepažįstamojo vardą, grasindama mirtimi. Kadangi Kalafas buvo matytas su Timūru ir Liu, todėl šiedu suimami. Norėdama apsaugoti senuką nuo kankinimų Liu pareiškia, kad tik ji žino jaunuolio vardą. Turandot bergždžiai stengiasi ją priversti atskleisti paslaptį. Drąsioji mergina pasiaukoja, bet princo neišduoda.
Turandot sukrečia Liu mirtis – ji paaukojo savo gyvybę iš meilės. Princesė siūlo Kalafui išeiti ir išvengti mirties, tačiau jam gyvenimas be Turandot neturi prasmės. Apimtas aistros jis atskleidžia jai savo vardą. Teismo akivaizdoje Turandot paskelbia, kad dabar žino nepažįstamojo vardą – jis vadinasi Meilė.
Organizatoriai:
Sapiegų rūmai, VšĮ „Opera Light“
Koncepcijos autorius Ričardas Rickevičius
Meno vadovė Julija Karaliūnaitė
Muzikos vadovė Raminta Lampsatytė
Rėmėjas – UAB „Delight LT“