Renginiai  /   Operos šerdis: Figaro vedybos
Koncertas

Operos šerdis: Figaro vedybos

2025.02.09
Nuotrauka (detalė): Viktorija Mištautaitė

Scenos iš W. A. Mozarto operos „Figaro vedybos“

Grafas Almaviva – Caspar Lloyd James (baritonas)

Grafienė – Joana Gedmintaitė (sopranas)

Figaras, grafo tarnas – Jonas Sakalauskas (bosas-baritonas)

Siuzana, grafienės tarnaitė – Emilija Finagejevaitė (sopranas)

Orkestras – Raminta Lampsatytė (fortepijonas)

Pasakotojas – Domas Saulevičius


Sapiegų rūmų Didžiojoje menėje vasario 9 d. kunkuliuos aistros: nauju „operos šerdies“ formatu bus atskleistas Wolfgango Amadeus Mozarto (1756–1791) operos „Figaro vedybos“ (1786) muzikos grožis. Šis kamerinis koncertinis operos atlikimas remiasi Vokietijoje populiaria opera concisa (operai glaustai) tradicija, suteikiančia galimybę iš naujo pažinti operą ir atrasti jos magiją. Šiuolaikinė pagarbi klasikinės operos interpretacija kviečia žiūrovus iš arti patirti operos esmę klausantis svarbiausių arijų, ansamblių ir sekant pagrindines siužeto bei emocijų linijas. Autentiška kamerinė Sapiegų rūmų aplinka sustiprins W. A. Mozarto muzikos poveikį ir leis pajusti joje perteikiamų aistrų jėgą bei operos didybę.

Casparas Lloydas Jamesas (Jungtinė Karalystė / Prancūzija) atliks grafo Almavivos vaidmenį – simboliška, kad grafą įkūnys aristokratas, anglų lordas. Jis yra dainavęs pagrindinius vaidmenis įvairiose operose Europoje, įskaitant W. A. Mozarto „Don Žuaną“, „Visos jos tokios“, G. F. Händelio „Imeneo“, F. Čaikovskio „Eugenijus Oneginas“, koncertavęs  su Frankfurto „Brandenburgischen Staatsorchesters“ orkestru.

 

Grafienės vaidmenį atliks Joana Gedmintaitė – dviejų Auksinių scenos kryžių laureatė, Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro (LNOBT) solistė, sukūrusi per 20 pagrindinių vaidmenų soprano partijoms. LNOBT spektaklyje „Figaro vedybos“ J. Gedmintaitė yra dainavusi tiek Siuzanos, tiek grafienės vaidmenis. Jos atliekama grafienės partija 2023 m. skambėjo ir Makedonijos nacionaliniame operos teatre. Dainininkė buvo legendinės „Bohemiečių“ trupės narė. 2024 m. J. Gedmintaitė dainavo dviejose premjerose – G. Puccini operoje „Džanis Skikis“ LNOBT ir P. Glasso operoje „Kelionė“ Klaipėdos muzikiniame teatre. 

 

Pagrindinį Figaro vaidmenį atliks Jonas Sakalauskas – Auksinio scenos kryžiaus laureatas, operos solistas, debiutavęs 2004 m. Giedriaus Kuprevičiaus miuzikle „Ugnies medžioklė su varovais“. Vėliau jis dainavo LNOBT spektakliuose, dalyvavo operų pastatymuose Latvijoje ir Estijoje. Sumaniąją Figaro sužadėtinę įkūnys Emilija Finagejevaitė – solistė, 2022–2023 m. dalyvavusi LNOBT stažuotojų programoje. Ji yra atlikusi vaidmenis G. Verdi operų „Aida“ ir „Traviata“ pastatymuose. E. Finagejevaitė ir J. Sakalauskas kartu atliko Figaro ir Siuzanos vaidmenis Makedonijos nacionaliniame operos teatre 2023 m. ir Bergedorfo muzikos festivalyje Hamburge, Vokietijoje, 2024 metais. 

 

Raminta Lampsatytė – lietuvių kilmės pianistė ir Hamburgo aukštosios muzikos mokyklos profesorė. Čikagoje (JAV) gimusi, o dabar Berlyne gyvenanti pianistė, Lietuvos kompozitorių sąjungos garbės narė, dažnai atvyksta į Lietuvą su įvairiais projektais. 

 

Trukmė: ~75 min.

Organizatoriai: Sapiegų rūmai ir VšĮ „Opera Light“

Idėjos autorė Julija Karaliūnaitė

 

Operos siužetas: tapatybių žaidimų, netikėtų posūkių ir intrigų verpetas

Veikėjai: Grafas Almaviva, Grafienė, Siuzana (grafienės tarnaitė), Figaras (grafo tarnas)

 

Prieš trejus metus Figaras padėjo grafui Almavivai vesti Rosiną (dabartinę grafienę).
Dabar atėjo Figaro ir Siuzanos vestuvių diena. Siuzana atskleidžia Figarui, kad grafas siekia ją suvilioti. Figaras pasipiktina pono įžūlumu ir mintimi, kad šis galėtų atgaivinti senąją „pirmosios nakties teisės“ tradiciją. Grafienė, sužinojusi apie vyro susidomėjimą kitomis moterimis, įskaitant ir Siuzaną, yra prislėgta. Figaras sugalvoja planą: jis siunčia grafui anoniminį laišką, kuriame teigiama, jog grafienė tą vakarą susitiks su meilužiu. Tuo pačiu metu Figaras paprašo Siuzanos po vestuvių įvilioti grafą į sodą, kur jis ketina aprengti pažą Cherubiną Siuzanos drabužiais, taip pamokydamas grafą. Grafienė pritaria šiam sumanymui.

Gavęs anoniminį laišką grafas grįžta pas žmoną tuo metu, kai ši padeda Cherubinui persirengti mergaite prieš numatytą susitikimą su grafu. Grafienė spėja paslėpti Cherubiną ir jis galiausiai iššoka pro langą, o Cherubino vietoje pasirodo Siuzana. Grafienė sugalvoja naują planą: jos su Siuzana pasikeis drabužiais, kad grafas susitiktų ne su Cherubinu, o su persirengusia grafiene. Jos parašo grafui šifruotą meilės laišką. Dabar Siuzana turi sugundyti grafą – ji taip ir padaro. Grafas ir Figaras nieko neįtaria.

Vestuvių naktį sode prasideda painiava. Figaras sužino, jog grafas nurodė atvesti Siuzaną (kurią jis laiko laiško autore) ir, nesuvokdamas grafienės plano, nusprendžia, kad Siuzana jam neištikima.

Siuzana ir grafienė pasikeičia drabužiais, leisdamos Figarui nugirsti, kad Siuzana ruošiasi susitikti su savo tariamu meilužiu grafu sode. Grafienė (persirengusi Siuzana) ateina į sodą, kur jos laukia grafas. Šis nudžiunga ją pamatęs. Figaras, slapta stebėdamas jų susitikimą, įniršta.

Pasirodo Siuzana (persirengusi grafiene), ir pokalbio metu Figaras supranta, kad kalbasi su ja, o ne su grafiene. Jis apsimeta bandąs suvilioti „grafienę“, o Siuzana jam atsako antausiu. Galiausiai Figaras prisipažįsta atpažinęs maskaradą, ir kai pasirodo grafas, jie surežisuoja netikrą meilės sceną, kad suerzintų savo poną. Grafas sukviečia visus liudininkus, kad parodytų žmonos „nepadorų elgesį“. Tik tada, kai tikroji grafienė atskleidžia savo tapatybę, grafas supranta, kas įvyko, pripažįsta savo klaidą ir maldauja žmonos atleidimo. Opera baigiasi džiaugsmingai – grafienė atleidžia grafui ir visi švenčia Figaro ir Siuzanos vestuves.

(Santrauka pagal Lorenzo Da Ponte libretą)