Dokumentiniame ir eksperimentiniame kine gausu močiučių. Filmų programa „Grandma’s Grammar“ („Močiutės gramatika“) siekia atkreipti dėmesį į įvairius jų vaidmenis istorinėje bei šiuolaikinėje kino praktikoje.
Močiučių vaidmuo yra daugialypis – jos yra savotiški archyvai ir žiūros taškai, leidžiantys geriau suprasti skirtingas bendrystės, solidarumo bei giminystės formas. Jos yra privilegijuotos liudytojos, istorijos kūrėjos ir moterų patirties perdavimo tęstinumo užtikrintojos. Be to, močiutės figūra modeliuoja alternatyvius suvokimo, mąstymo ir jautimo būdus.
Močiutės nuo seno yra feministinių filmų šaltinis, įgalinantis mąstyti tarp kartų ir išreikšti santykį su praeities tradicijomis bei laikiškumu, socialiniais ritualais, lyčių ir patriarchato reikalavimų istoriškumu, istorinių traumų ir priespaudos liudijimu. Šiuo požiūriu močiutės figūra taip pat itin konkrečiu, apčiuopiamu būdu parodo tirštą ir susipynusį giminės, paveldėjimo ar paties pasakojimo perdavimo procesą. Ką pasakoja močiutė? Ir ką ji atsisako pasakoti? Tokie klausimai jau seniai įkvepia feministinę istoriografiją ir lyčių bei rasių subjektyvumo teorijas, ypač atsižvelgiant į tai, kad iš kartos į kartą perduodamos žodinės tradicijos ir įkūnytos žinios nuo seno palaiko alternatyvius pasakojimus apie istoriją ir Istoriją.
Vienas iš neišsakytų feministinės istorijos troškimų yra močiutės ilgesys.
(Peržiūrėta, papildyta ištrauka iš: Elena Gorfinkel, „Cinema of the Grandmother“, Feminist Worldmaking and the Moving Image (sud. E. Balsom ir H. Peleg), MIT, 2022.)
Programoje rodomi Barbaros Hammer, Gunvor Nelson, Chiemi Shimados ir Emilijos Škarnulytės filmai. „Grandma’s Grammar“ pristatys jos kuratorė Elena Gorfinkel. Renginys vyks anglų kalba.
Elena Gorfinkel yra kino tyrėja ir kritikė, Londono karališkojo koledžo kino studijų programos lektorė. Jos tyrimai, tekstai ir sudaromos filmų programos sutelktos į nepriklausomą, avangardinį ir eksperimentinį kiną bei moterų kino praktikas. Tarp naujausių jos knygų – „Wanda“ („Bloomsbury“ / BFI), „The Prop“ (su Johnu Davidu Rhodesu; „Cutaways“, „Fordham“) ir „Lewd Looks: American Sexploitation Cinema in the 1960s“. Gorfinkel taip pat yra viena iš leidinių „Global Cinema Networks“ („Rutgers“) ir „Taking Place: Location & the Moving Image“ („Minnesota“) sudarytojų. Ji pelnė Andy Warholo fondo meno rašytojų stipendiją už rengiamą knygą apie „išsekimo kiną“ (angl. cinemas of exhaustion). Jos kino kritikos straipsniai publikuoti tokiuose leidiniuose ir platformose kaip „Criterion“, „MUBI Notebook“, „Sight & Sound“, „Cinemascope“ ir „Art Monthly“.