„Solidarumo nereikėtų tapatinti su parama. Kad būtume solidarios, mus turi sieti bendri interesai, įsitikinimai ir tikslai, dėl kurių galėtume susivienyti ir kurti seserystę. O parama gali būti paprasčiausiai atsitiktinė. Ją galima suteikti ir taip pat lengvabūdiškai nebeteikti. Su solidarumu yra kitaip, jis reikalauja tvaraus ir nuolatinio įsipareigojimo.“ – bell hooks
„Artists’ Film International 2024“ (AFI) yra tarptautinė meninink(i)ų filmų sklaidos platforma, kurią 2008 m. įsteigė Londono „Whitechapel“ galerija. Nuo įkūrimo pradžios prie AFI programos organizavimo prisidėjo 32 tarptautinės meno institucijos. Alternatyvios platformos pagrindas – nehierarchiniai, ribas kvestionuojantys ir bendradarbiavimo pagrindu sukurti kuratoriniai modeliai. Reaguodama į pasaulyje aktualias temas AFI skatina kolektyvinę veiklą ir tarpkultūrinį dialogą, ragina keistis idėjomis ir perspektyvomis, suteikia galimybę menininkams ir menininkėms pristatyti savo kūrinius tarptautinei auditorijai.
Šiais metais programą organizuojantis Londone įsikūręs šiuolaikinio meno centras „Forma“ pakvietė 15 meno institucijų atrinkti naujausius meninink(i)ų filmus solidarumo tema. Solidarumą suprantant kaip kolektyvinę pasipriešinimo, bendrumo ir tarpusavio priklausomybės formą, penkiolikoje AFI’24 filmų nagrinėjami solidarumo poreikio, siekimo ir įgyvendinimo būdai mikro- ir makrolygmeniu. AFI’24 filmų programa provokuoja radikalią vaizduotę ir stiprina bendrumo patyrimą.
Šių metų AFI programoje Sapiegų rūmai pristato Deivido Vytauto Aukščiūno videokūrinį „filled up, torn open“ („užpildytas, suplėšytas“) (2022–2024 m.). Šis filmas pulsuoja tiršta vaizdinių įvairove, pradedant 3D vaizdais, kompiuteriu generuota animacija ir perpanaudota, kitų filmuota medžiaga (angl. found footage). Kūrinyje pinasi religiniai ir mitologiniai įvaizdžiai, šiuolaikinės interneto tendencijos ir popmuzikos motyvai. Filmo algoritminė struktūra atspindi šiuolaikinį vaizdų pertekliaus kontekstą, tačiau įvairių nuorodų ir įvairios kilmės vaizdų mišinys neleidžia likti pasyviam ir skatina aktyvią žiūrovo kūnišką reakciją. Ją dar labiau sustiprina siužeto pagrindą sudarančios bevardžių veikėjų artumo paieškos, kurios ir priartina filmą prie šių metų solidarumo temos. Aukščiūno videokūrinyje pabrėžiama būtinybė aktyviai dalyvauti kolektyviniame pasaulio kūrime, o pojūčių sintezė siūloma kaip metodas šiam tikslui pasiekti.
2024 m. AFI programa startavo liepos 4 d. „Crawford“ meno galerijoje Korke, Airijoje. Per artimiausius metus bus pristatyta AFI’24 partnerių institucijose visame pasaulyje:
„Argos“ audiovizualinių menų centre Briuselyje, Belgijoje; „Ballroom Marfa“ Teksase, JAV; Afganistano šiuolaikinių menų centre, veikiančiame egzilyje Frankfurte, Vokietijoje; Belgrado kultūros centre Serbijoje; „Forma“ Londone, Jungtinėje Karalystėje; „Fundación PROA“ Buenos Airėse, Argentinoje; Bergamo šiuolaikinio ir modernaus meno galerijoje (GAMeC) Italijoje; LACE Los Andžele, JAV; „MMAG Foundation“ Amane, Jordanijoje; „Project 88“ Mumbajuje, Indijoje; „Tramway“ Glazge, Škotijoje; „Tromsø Kunstforening“ Trumsėje, Norvegijoje; „Neuer Berliner Kunstverein Video-Forum“ (n.b.k) Berlyne, Vokietijoje.
Sapiegų rūmuose AFI filmų programa bus pristatoma penkias savaites nuo rugpjūčio 7 iki rugsėjo 9 dienos. Kiekvieną trečiadienį keičiama trijų filmų paroda veiks pirmo aukšto Šiaurinėje galerijoje. Filmai bus rodomi nepertraukiamai rūmų darbo laiku.
Parodos lankymas nemokamas.