XVII A. ITALIŠKŲ VILANELŲ KONCERTAS
Rūta Vox (Vosyliūtė) – sopranas
Ieva Baublytė – išilginės fleitos, gotikinė arfa
Saulius Lipčius – liuto forte, barokinė gitara
Vilimas Norkūnas – virginalas
L. Sapiegos g. 13,
Vilnius, LT–10312
+370 632 80927 (Sapiegų rūmų kasa)
Rūta Vox (Vosyliūtė) – sopranas
Ieva Baublytė – išilginės fleitos, gotikinė arfa
Saulius Lipčius – liuto forte, barokinė gitara
Vilimas Norkūnas – virginalas
„Stebuklas, kai vienu metu gali išgyventi ir mirtį ir gyvenimą, ir nežinau aš pats ar gyvas, ar miręs, bet žinau, kad jums esu…” (G. Stefani „Amante felice”, 1621 m.)
Ansamblis „Chiaroscuro” pristato pasaulietinės dainos – vilanelos (it. villanella, arba canzone villanesca) žanrą. 1537–ieji žymi šio žanro pradžią muzikos istorijoje, kai Johannes de Colonia išleido pirmąjį neapolietiškų dainų rinkinį „Canzone villanesca alla napolitana”, kuriame užrašytos 15 poemų neapoliečių dialektu. Neapolyje gyvenę ir kūrę poetai ir muzikai buvo paveikti labai turtingos kasdieninės sakytinės ir dainavimo tradicijos, kurią praturtinę literatūros ir muzikos madomis, sukūrė vilanelos žanrą, tiesiogiai reiškiantį „kaimo”, paprastą, kasdienę dainą. Ankstyvosios vilanelos dažniausiai aptinkamos tik literatūriniuose šaltiniuose be išrašytų melodijų.
Reikšmingiausios natų publikacijos mus pasiekia dviem etapais. Pirmuoju – dažniausiai iki trijų balsų – Venecijoje išleistų vilanelų rinkiniai Neapolio ir Italijos pietų kompozitorių (Giovane da Nola, Thomaso di Maio, Vincenzo Fontana, Leonardo Primavera, Leonardo dell’Arpa, Massimo Troiano ir kt.). Antruoju – vilanelos keturiems balsams sukurtos ne italų kompozitorių (Adriano Willaerto, Luca Marenzio, Adriano Banchieri, Orlando di Lasso ir kt.). XVII a. vilanelų žanras paplinta ne tik Italijoje, bet ir visoje Europoje, įtakodamas ir kitas muzikines formas (žanrus), tarp jų madrigalą, bei poetinį, žodį iškeliatį recitarcantaredainavimo stilių barokinėje operoje.
Vilanelų poetinio teksto šerdis – meilės tema bei ją supančios žmogiškosios emocijos: nostalgija, džiaugsmas, liūdesys, pyktis ir atleidimas. Klausytojas kviečiamas pasinerti į neapoliečių ir italų dainų grožio ištakas – skirtingų kompozitorių sukurtas XVI–XVII a. vilanelas.
Ansamblis „Chiaroscuro” susikūrė 2014 m., nors atlikėjai vieni kitus pažinojo ne vienerius metus. Visi trys ansamblio nariai, įkūrėjai – Ieva Baublytė (išilginės fleitos, gotikinė arfa), Rūta Vosyliūtė (barokinis vokalas), Vilimas Norkūnas (klavesinas, vargonai), specializuotas Senosios muzikos studijas baigė skirtingose šalyse (Šveicarija, Italija ir Austrija). Atlikėjus subūrė bendras troškimas Lietuvoje plėtoti Vakarų Europoje įgytas Senosios muzikos žinias ir patirtį. Specialiai šioje programoje prie ansamblio prisijungs gerai žinomi atlikėjas, gitaristas, Saulius Lipčius (liuto forte ir barokinė gitara).
Ansamblio pavadinimas Chiaroscuro (tar. kjaroskuro) italų kalba reiškia šviesotamsą. Stiprių jausmų, emocijų ir kontrastingų nuotaikų perteikimas per šviesą ir tamsą paplinta visame baroko epochos mene: nuo Caravaggio paveikslų iki recitar cantare stiliaus dainavime G. Caccini, C. Monteverdi bei kitų kompozitorių muzikoje.
Rūta Vox (Vosyliūtė) – barokinės muzikos dainininkė, tarptautinių konkursų Fatima Terzo (Vičenza, 2011 – pirmoji vieta), Francesco Provenzale (Neapolis, 2009 – antroji vieta) laimėtoja. Renesanso ir barokinio dainavimo magistro diplomą su pagyrimu baigė A.Pedrollo Vičenzos konservatorijoje prof. Patrizia Vaccari ir Gloria Banditelli klasėse. Dainavimo specialybę baigė Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje, prof. Sigutės Stonytės klasėje (2005-2009 m.), o 2018 metais, ten pat, apsigynė meno daktarės laipsnį. Ji koncertuoja įvairiose scenose ir senosios muzikos festivaliuose visoje Europoje, bendradarbiauja su žymiais dirigentais: Claudio Cavina, Sigiswald Kuijken, Paolo Faldi, Marco Mencoboni, Walter Testolin, Wolfgang Katschner.
Bendradarbiaudama su „Artis Opera” sukūrė Bradamantės vaidmenį Vivaldi operoje „Orlando furioso” (2019); Elenos vaidmenį M. Vitale atkurtoje operoje „Elenos pagrobimas” (2018). „Baroko Operos Teatro” projektuose sukūrė Inos vaidmenį Händelio operoje „Semelė” (2017); Abros vaidmenį
Vivaldi oratorijoje „Juditos Triumfas” (2014); Magdalenos partiją Händelio oratorijoje „Prisikėlimas” (2014). „Banchetto musicale” tarpt. senosios muzikos festivalyje Monteverdi operoje „Orfėjas” atliko Muzikos ir Vilties partijas (2015).
Ieva Baublytė renesanso ir barokinę muziką studijavo Bazelio Muzikos akademijos Senosios muzikos institute Schola Cantorum Basiliensis, kuriame išilginės fleitos magistrą baigė prof. Kathrin Bopp klasėje. Ji koncertavo su ansambliu „Canto fiorito”, konsortu „Brevis”, Baroko teatro orkestru ir kitais atlikėjais, dalyvavo įrašant kompaktines plokšteles. Aktyviai dalyvauja Valdovų rūmų muziejaus muzikinėje edukacinėje veikloje, organizuoja senosios muzikos seminarus bei edukacinį Šv. Cecilijos senosios muzikos festivalį. Dalyvavo meistriškumo kursuose su prof. P. Memelsdorf, P. Hamon, M. Motomura, improvizacijos kursuose su Jean Tubery. Gotikine arfa mokėsi skambinti su M. Fujimura ir H. Rosenzweig.
Saulius S. Lipčius yra atlikėjas, pedagogas, Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentas. Gitaristas yra jau ketvirtos kartos muzikantas savo šeimoje. Nuolat augęs muzikinėje aplinkoje, gitara susidomėjo būdamas 12 metų. 2008 m. baigė magistro studijas Lietuvos muzikos ir teatro akademijoje (doc. Juliaus Kurausko klasė). Šiuo metu muzikantas skambina ne tik klasikine, barokine gitara, bet ir unikalia Lietuvoje liutnia „Liuto forte”.
Gitaristas dalyvauja įvairiuose koncertiniuose projektuose, yra skirtingų ansamblių narys. 2004 m. kartu su jaunosios kartos gitaristais įkūrė Baltijos gitarų kvartetą, kuris jau po kelių metų imtas vadinti lyderiaujančiu gitarų ansambliu Baltijos šalyse. Nuolat kviečiamas į svarbiausius Lietuvos festivalius, koncertų sales, kvartetas intensyviai koncertuoja ir užsienyje – aplankytos daugiau nei 25 pasaulio šalys, bei prestižinės koncertų salės, tarp kurių Berlyno filharmonija, Varšuvos karalių rūmai, Londono „Southbank centras”, Pekino „Forbidden City Concert Hall” ir kt. Ansamblis yra išleidęs tris kompaktines plokšteles „Live”, „Dancing with guitar”, bei „Tradición Nuevo”. 2011 m. pasirodė ir Sauliaus pirmoji solinė kompaktinė plokštelė „Guitar temptations”. Nuo 2017 metų atlikėjas dalyvauja įvairiuose senosios muzikos ansambliuose ir projektuose, koncertavo festivaliuose „Baroko pavasaris Biržuose”, „Marco Scacchi“, „Banchetto Musicale”.
Nuo 2004 m. Saulius taip pat yra aktyvus gitaros pedagogas – jo mokiniai respublikinių bei tarptautinių konkursų laureatai, o pats gitaristas nuolat kviečiamas būti įvairių tarptautinių konkursų žiuri komisijos nariu. Saulius yra Lietuvos muzikos ir teatro akademijos docentas, nuo 2008 metų dėstantis klasikinę gitarą bei kamerinį ansamblį.
Vilimas Norkūnas senąja muzika susižavėjo 2002 metais Zalcburge (Austrija), studijuodamas koncertinės vargonų ir sakralinės muzikos specialybes Mocarteumo universitete (prof. Heriberto Metzgerio klasėje). Čia pradėjo studijuoti ir šiuos istorinius instrumentus: klavesiną, klavikordą, hamerklavyrą, taip pat basso continuo. Nuo 2008 metų studijas tęsė Graco menų universitete, kur 2011 metais įgijo sakralinės muzikos ir vargonų magistrą (prof. Ulricho Waltherio vargonų klasėje), 2012 metais – chorinio dirigavimo magistrą (prof. Johannes Princo klasėje). 2014 metais Graco menųuniversitete baigė Senosios muzikos-klavesino studijas diplomu su pagyrimu prof. Michaelio Hellio klasėje.
V. Norkūnas koncertavo su Stirijos barokiniu orkestru „Neue Hofkapelle Graz” (Austrija), Šv. Kristoforo orkestru, su konsortu Brevis, koncertavo su chorais „Jauna muzika”, „Brevis”, „Aukuras”, įvairiais ansambliais. Jis taip pat surengė ne vieną koncertų eilę su barokinio smuiko virtuoze Ūla Kinderyte (JAV), barokinio smuiko atlikėja Vera Otasek (Austrija). Vilimas yra lietuvių atlikėjų Senosios muzikos ansamblio „Chiaroscuro” bei tarptautinio ansamblio „Cordaria” bendraįkūrėjas ir narys. Šie ansambliai ne kartą koncertavo tarptautiniame „Banchetto musicale” festivalyje ir „Marko Skakio festivalyje”, gastroliavo Latvijoje – „Vivat Curlandia” ir „Rygos senosios muzikos” festivaliuose. 2018-9 metais Lietuvoje ir Latvijoje pristatė klavesino solo programą „Hortus musicus” ir 2019 metais gastroliavo su vargonų rečitaliu „Chroma” po Lietuvą, Italiją ir Austriją.